Friday, May 3, 2013

KURANG PENGETAHUAN SKIM PERLINDUNGAN DIRI INSURAN ATAU TAKAFUL.


 

 

Kitaran waktu sedar atau tidak di era milenium Malaysia kini dilihat semakin membangun, pelbagai kemajuan yang dikecapi pada hari ini merangkumi pelbagai aspek termasuklah dari sudut teknologi komunikasi, perindustrian, pembuatan, pembangunan, pendidikan dan sebagainya.Pertumbuhan yang pesat seperti ini memberikan daya saing duduk sama rendah berdiri sama tinggi dengan negara maju yang lain.

Rentetan keberkesanan dalam memacu arus kemodenan menyebabkan majoriti rakyat Malaysia menggunakan kitaran jam bekerja mereka secara optimum.Sebagai modal insan yang menjadi penggerak nadi negara ,sebahagian dalam kalangan kita tidak mengambil berat tentang skim perlindungan diri .

Malang tidak berbau acapkali kita dengar ungkapan ini,sewajarnya kita mengambil langkah berjaga-jaga bahkan tiada siapa yang menduga perkara yang terjadi di masa akan datang.Musibah atau kecelakaan boleh menimpa kepada sesiapa sahaja,tidak kita usia tua atau muda di mana-mana sahaja boleh berlaku tanpa diduga ,oleh itu kita seharusnya mempunyai skim perlindungan diri.

Skim perlindungan diri ini penting ia bertujuan membantu  memastikan jaminan perlindungan kemalangan dan kecelakaan yang menimpa diri kita . Dalam dunia kewangan peribadi, kita sering kali ditawarkan untuk menyertai pelan takaful atau insurans? mungkin kita rasa bahawa takaful dan insurans adalah sama. Persoalannya mengapakah sebahagian menyebut takaful dan sebahagian menyebut insurans? Mengapa insurans dan takaful tidak dinamakan atas satu nama sahaja?

Sudut pandangan Islam.

Takaful adalah kata terbitan bahasa arab “kafala” yang bermaksud “jamin” dan perkataan Takaful membawa maksud saling menjamin. Istilah Takaful telah digunapakai dalam konteks insurans secara Islam. Ia merupakan satu perjanjian antara sekumpulan peserta untuk saling menjamin antara satu sama lain apabila berlakunya musibah atau kerugian tertentu.

Kalau dilihat objektif kedua-dua pelan ini adalah sama tetapi beberapa perbezaan sudah dijelaskan oleh ulama Islam. Perbezaan utama antara kedua-dua pelan ini adalah akad atau kontrak. Sebelum wujudnya takaful di pasaran Malaysia, ulama Islam cuba untuk meneliti pelan insurans sama ada mengikut muamalah Islam atau tidak. Setelah diteliti akad / kontrak insurans adalah kontrak jual beli. Jual beli memang diharuskan oleh Islam tetapi mesti memenuhi rukun jual beli mengikut Muamalah Islam. Dalam jual beli mesti ada penjual, pembeli, akad (persetujuan jual beli tersebut) dan barang yang di beli. Maka menjadi tanda tanya kepada kita apakah barang yang dibeli dalam pelan insurans. Adakah barang tersebut polisi yang bernilai jutaan ringgit, atau khairat kematian atau sebagainya Maka di situ lahirlah beberapa perkara yang tidak dibenarkan dalam Islam.

Pada 15 Jun 1972 , Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dalam persidangan yang kelimanya telah memutuskan iaitu insurans nyawa sebagaimana yang dijalankan oleh syarikat-syarikat insurans yang ada pada masa ini adalah suatu muamalah yang fasid (rosak/tidak sah) yang tidak sesuai dengan prinsip-prinsip Islam dari segi akadnya kerana mengandungi unsur-unsur gharar (samar-samar), maisir (judi) dan riba. Untuk tidak terlibat dengan unsur-unsur tersebut, perniagaan Takaful menggantikannya dengan konsep Tabarru’ (derma) dan perjalanan operasinya menggunakan dua konsep muamalah Islam iaitu konsep “Mudharabah” dan “Wakalah”.

Allah berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 275 bermaksud, “Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhoyong-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berjual beli itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah menghalalkan berjual beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

Menerusi ayat ini jelaslah bahawa jual beli berunsurkan riba dilarang keras oleh islam.Sebagai muslim kita seharusnya meneliti terlebih dahulu proses jual beli sebelum memulakan proses tersebut.

 

 

 

1 comment:

  1. Insurans merupakan 1 aktiviti gharar(samar, maisir(pertaruhan)dan riba (unfair), bermakna hukumnya haram di sisi syariah..
    Mengapa perlu menghalalkan perkara yang haram sedangkan masih banyak lagi alternatif financing lain untuk menjaga keluarga dan harta ?

    ReplyDelete