Pengguna bijak ialah
mereka yang mengutamakan barangan keperluan daripada barangan kehendak. Sebagai
pembeli kita mempunyai kuasa beli, tetapi sejauh manakah kita menggunakan kuasa
beli itu secara berhemah?
Pengguna ialah
individu yang mendapatkan barangan dan perkhidmatan dari pasaran untuk kegunaan
dirinya dan isi rumah. Pengguna yang menggunakan barangan dan perkhidmatan tidak
terikat dengan usia, kemampuan kuasa beli, jantina dan sebagainya. Peniaga dan
pembeli mempunyai hubungan yang rapat serta memerlukan antara satu sama lain.
Tanpa pengguna, peniaga tidak dapat menjual barangan mereka manakala pengusaha
pula tidak dapat memasarkan produk mereka dengan baik. Ini akan merencatkan
pertumbuhan rantaian permintaan pasaran.
Terdapat pelbagai
unsur yang mempengaruhi kuasa membeli antaranya permintaan dan penawaran
terhadap barangan atau perkhidmatan, citarasa pengguna, harga barang atau
perkhidmatan dan lain-lain lagi.
Menurut statistik
daripada pemantauan Pengguna e-Commerce visa 2010,secara purata rakyat Malaysia
berbelanja lebih daripada RM 6,000 dalam talian. Perbelanjaan bulanan purata
isi rumah meningkat 12.1 peratus kepada RM2,190 pada tahun 2009/10 daripada
RM1,953 yang dicatatkan pada tahun 2004/05. Mengikut Jabatan Perangkaan
Malaysia, peratus umur yang paling tinggi ialah 15 hingga 64 tahun.
Ini menunjukkan
kawalan kuasa beli tidak diuruskan secara berhemah, mereka memaksimumkan
perbelanjaan tanpa mengambil kira kesan jangka masa panjang seperti inflasi.
Sekiranya budaya ini tidak dibendung, tidak mustahil kegawatan ekonomi Malaysia
berlaku buat kali kedua.
Oleh
itu, pengguna memainkan peranan penting dalam memastikan rantaian permintaan
pasaran stabil sejajar dengan permintaan barangan dan perkhidmatan. Ia tidak
mengira faktor umur, jantina, kewangan dan sebagainya. Justeru, semua pihak
perlulah memainkan peranan penting bagi memastikan hubungan antara pembeli dan
peniaga berjalan dengan lancar.
Islam mendidik
pengguna bijak
Islam menganjurkan
umatnya agar tidak mengikut hawa nafsu ketika berbelanja. Perbelanjaan yang
mengikut hawa nafsu seperti tabiat boros, berbelanja melebihi daripada
kemampuan, mengutamakan barang kehendak daripada barang keperluan dan
sebagainya. Hal ini menyumbang ke arah berlakunya pembaziran.
Allah
berfirman yang bermaksud, "Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah
saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada tuhannya"
– (Surah Al-Isra, 27).
Ini
suatu gambaran yang amat keras kerana syaitan itu makhluk yang paling ingkar
terhadap perintah Allah. Islam
menggariskan beberapa panduan kepada umatnya supaya tidak melanggar etika jual
beli.
Dari aspek lain, Islam membuktikan bahawa ekonomi
yang berasaskan syariah dapat mengekang masalah inflasi. Permasalahan ini dapat
dilihat kepada negara-negara yang tidak mengamalkan syariah islamiah etika
kepenggunaan dalam muamalat.
Islam melarang keras kepada penjual yang
memanipulasikan hak pengguna seperti mengurangkan timbangan, menaikkan harga barang,
menyorokkan barang untuk mengaut keuntungan yang lebih tinggi dan sebagainya.
Firman Allah SWT dalam surah Al-Mutaffifin ayat 1-3:
"Kecelakaan besar bagi orang yang curang
(menipu dalam timbangan dan sukatan). Iaitu apabila mereka menerima sukatan daripada
orang lain mereka meminta dipenuhi; dan (sebaliknya) apabila mereka menyukat
atau menimbang untuk orang lain, mereka menguranginya".
Ini jelaslah menunjukkan bahawa menipu dalam
perniagaan akan memberi impak yang negatif kepada pengguna dan juga ekonomi
sesebuah negara. Seandainya peniaga masih berdegil dan meneruskan aktiviti
seperti ini, maka berlaku penindasan terhadap pengguna.
Strategi pengguna dalam memilih barangan
Hakikatnya,
masalah ini dapat dibendung sekiranya pengguna mempunyai strategi dalam
mendapatkan penawaran barang dan perkhidmatan.Antara langkah-langkah yang boleh
digunakan ialah:
1.
Elakkan menggunakan troli dan raga tetapi gunakanlah beg kitar semula .
2.
Elakkan sikap “biar papa asalkan bergaya”
3.
Kurangkan tabiat mendapatkan maklumat mengenai barangan jualan lelong di web.
4.
Elakkan daripada singgah di pasar raya selepas pulang kerja.
5. Elakkan
membawa anak yang sering mendesak untuk membeli sesuatu yang tidak perlu.
6. Kumpul
baucer jualan.
7. Membaca
katalog sebelum membeli, dengan cara ini, kita dapat menguruskan kewangan kita.
8. Elakkan
membawa duit yang berlebihan.
9. Eakkan
menggunakan kad kredit.
10. Jangan
terpengaruh dengan iklan.
Justeru
itu, kita sebagai rakyat Malaysia perlu mengawal sikap suka berbelanja dan
berjimat-cermat ketika berbelanja di pasar raya mahupun di kedai runcit.
No comments:
Post a Comment